Rozliczenie Programu Czyste Powietrze – jak zrobić to poprawnie?

rozliczenie Programu Czyste Powietrze

Dobre wieści dla beneficjentów: rozliczenie Programu Czyste Powietrze może przebiegać w wariancie częściowym! Wiąże się z tym szybsze otrzymanie pieniędzy. Nie jest to jednak takie proste. Trzeba złożyć odpowiednie dokumenty oraz odpowiednio wypełnić wniosek w odpowiednim czasie.

Kiedy rozliczyć Program Czyste Powietrze?

Dla każdego beneficjenta najważniejszą kwestią jest otrzymanie dotacji. Może to jednak nastąpić dopiero po rozliczeniu programu. Nie ma się jednak czym martwić. Dopuszczalne są bowiem 2 sposoby rozliczenia. Pierwszy to wariant całościowy. Jak nazwa wskazuje, rozlicza się wówczas całość projektu. Drugą opcją jest rozliczenie częściowe. Oznacza to, że  procedurę tą można przechodzić kilka razy (najwyżej 3). Zawsze jednak następuje to po zakończeniu realizacji wszystkich czynności związanych z daną kategorią. Dodatkowo, pierwszy składany wniosek musi dotyczyć wymiany źródła ciepła oraz likwidacji dotychczasowego źródła.

Uwaga! “Ostatni wniosek o rozliczenie należy złożyć do 30 dni od końca udziału w Projekcie”.

Koniec udziału w Projekcie to data zakończenia podana na umowie.

Do tej daty należy dodać 30 dni.

PRZYKŁAD

Data zakończenia: 28 lipca 2022 r.

28 lipca 2022 r. + 30 dni = 27 sierpnia 2022 r.

W tym przypadku ostatnim dniem na złożenie rozliczenia jest 27 sierpnia 2022 r.

Dodatkowo, trzeba zauważyć, że realizacja projektu musi zostać wykonana przed datą zakończenia projektu. Dla powyższego przykładu będzie to przed 28 lipca 2022 r.

Co jest potrzebne do rozliczenia Programu?

Rozliczenie projektu polega na odpowiednim udokumentowaniu kosztów poniesionych na ustalone w umowie działania. Przede wszystkim już na etapie realizacji musisz zbierać WSZYSTKIE faktury lub/oraz rachunki. Oprócz tego, potrzebne będą informacje na temat producenta, nazwy i modelu urządzenia/wyrobu/materiału. Jeśli nie znajdują się one na fakturze/rachunku, trzeba przy nich dołączyć dokument specyfikacji produktu, w którym zostały podane te dane. W przypadku faktury występuje jeszcze dodatkowa kwestia potwierdzenia zapłaty. Dotyczy to jednak jedynie sytuacji, gdy płaci się gotówką. Wówczas beneficjent musi dopilnować, by sprzedawca/usługodawca przygotował na piśmie owe potwierdzenie. Ponadto, właściciel nieruchomości musi przyporządkować dokumenty zakupu do konkretnej kategorii działań. Poza tym, potrzebne są również:

  • karty produktu,
  • certyfikaty produktu,
  • dokument zezłomowania,
  • protokół odbioru robót wykonawcy,
  • zaświadczenie potwierdzające przyłączenie mikroinstalacji fotowoltaicznej,
  • zestawienie dokumentów zakupu.

W przypadku trzech ostatnich pozycji wzory dokumentów do wypełnienia znajdują się na Portalu Beneficjenta Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie.

Zaświadczenie potwierdzające przyłączenie mikroinstalacji fotowoltaicznej – potrzebne jedynie przy Opcji 1 lub 2 w wariancie z panelami słonecznymi dla grupy nr 1 lub Opcji 1 z tym samym wymogiem dla grupy nr 2.

Zestawienie dokumentów zakupu – trzeba złożyć, jeśli do rozliczanej kategorii działania beneficjent posiada więcej niż 1 rachunek/fakturę.

Dokument zezłomowania – chodzi tu o formularz przyjęcia odpadów metali. NIE dotyczy Opcji 3 dla grupy nr 1 oraz Opcji 2 dla grupy nr 2.

UWAGA! Na każdym dokumencie jako odbiorca/klient MUSI widnieć osoba, która występuje w umowie przystąpienia do Programu Czyste Powietrze jako beneficjent.

Wniosek o płatność w ramach programu priorytetowego “Czyste Powietrze”

Aby rozliczyć program, nie wystarczy jedynie zebrać niezbędną dokumentację. Trzeba ją jeszcze złożyć razem z wypełnionym Wnioskiem o płatność w ramach programu priorytetowego “Czyste Powietrze” (dostępny na wspomnianym Portalu Beneficjenta). Wniosek ten można uzupełnić na 3 sposoby:

  • wydrukować i uzupełnić ręcznie
  • uzupełnić elektronicznie, wydrukować i podpisać
  • wypełnić i przesłać online

W przypadku ostatniego sposobu beneficjent musi posiadać swój podpis elektroniczny. Wniosek wraz z załącznikami należy złożyć w odpowiednim dla danej nieruchomości Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Rozlicz Program Czyste Powietrze z JSystemem

Źle złożony wniosek – tj. niepoprawnie wypełniony, braki w dokumentacji – wydłuża okres jego rozpatrywania, a co za tym idzie, uzyskania pieniędzy z dotacji. Nie ryzykuj przeciągania się formalności lub – co gorsze – zerwania umowy. Skorzystaj z usług JSystemu. Otrzymasz wsparcie zarówno podczas aplikacji do projektu, jego realizacji, jak i rozliczenia. Razem przejdźmy przez Program Czyste Powietrze, abyś mógł/mogła na co dzień cieszyć się lepszymi warunkami życia.